Een Chinees gezegde luidt:
Geef een man een vis en hij heeft één dag te eten, leer een man hoe hij moet vissen en hij heeft z’n hele leven te eten.
En dat is wat ik ga doen: ik ga jou leren vissen volgens het door ons ontworpen model ILJV – Ik Leer Jou Vissen
I: Interesse wekken en interesse tonen
L: laten merken dat je de klant centraal stelt
J: “Ja ik wil het” gevoel creëren
V: Verkoop! (Vertrouwen)
Als jij in staat bent het ‘ja ik wil het’ gevoel te creëren bij een (nieuwe) klant, dan komt er zeker weten een verkoop tot stand. En nog belangrijker: er gaat een langdurige relatie ontstaan.
Om van de L via de J bij de V te komen, zijn er tientallen verschillende stappen te nemen. Die laten zich niet samenvatten in letters of stappen, want het verschilt per branche en zelfs per onderneming om daar te komen.
Nou zijn er talrijke manieren om een ‘Ja ik wil het’ gevoel te laten ontstaan, maar onthoud: als een klant iets echt niet nodig heeft, moet je ook ‘nee’ durven zeggen.